Maar liefst 1 op de 3 bedrijven krijgt ooit te maken met criminaliteit of fraude. Dit is best vervelend, aangezien de financiële gevolgen voor deze bedrijven enorm kunnen zijn. Zo worden er per jaar miljarden verspild aan bedrijfsfraude. Soms gebeurt fraude per ongeluk en gaat er iets mis in de bedrijfsvoering, maar soms wordt er ook opzettelijk fraude gepleegd. Dit is strafbaar en daarom is het belangrijk dat zowel werkgevers als werknemers hiervan op de hoogte zijn. Maar hoe voorkom je fraude? Wij vertellen het je graag.

Administratie

Waar veel fraude voorkomt én wordt gepleegd, is bij de administratie van een organisatie. Hierbij kan fraude verschillende vormen aannemen. Wat we veel zien is dat medewerkers geld overmaken naar hun eigen bankrekening of zaken doen met leveranciers die niet bestaan en op de een of andere manier hier zelf geld aan overhouden. Dit is een vorm waarbij fraude bewust wordt gepleegd. Maar fraude kan ook voorkomen in een vorm, waarbij er bijvoorbeeld vertrouwelijke informatie van de organisatie wordt gelekt aan concurrenten of andere partijen. In sommige enkele komt fraude voor door fouten in een systeem, bijvoorbeeld doordat de automatisering niet goed werkt.

Wat doen tegen fraude?

We kunnen ons voorstellen dat je niet meteen de conclusie wilt trekken dat er fraude wordt gepleegd binnen jouw organisatie en dat je er vanuit wil gaan dat alle werknemers even betrouwbaar zijn. Om zeker van je zaak te zijn kun je een fraude onderzoek laten doen. Zo wordt precies in kaart gebracht waar de fraude voorkomt en hoe de geldstomen verlopen. Er worden bijvoorbeeld bankschriften nagekeken en transacties worden gecontroleerd. Na deze analyse kan het ook zo zijn dat werknemers worden geïnterviewd. Na het onderzoek weet je in ieder geval zeker hoe de zaak in elkaar steekt, waardoor je ook maatregelen kun nemen zoals ontslag of schorsing.