Kom je maar niet in slaap of word je telkens wakker midden in de nacht? Dit is erg vervelend en zeker niet bevorderlijk voor je nachtrust. Slecht slapen kan meerdere oorzaken hebben, zoals stress, warmte of misschien een slecht ritme. Slaapproblemen komen dan ook voor bij veel Nederlanders. Hoe dan ook, je wil natuurlijk hier zo snel mogelijk vanaf komen en weer gewoon lekker kunnen slapen. Wij geven je daarom graag een aantal tips voor een betere nachtrust!

Weg met die telefoon!

Dit klinkt als een open deur en waarschijnlijk hoor je dit veel te vaak, maar het is echt zo! Het licht van je telefoon zorgt ervoor dat je hersenen actief blijven en je dus niet kunt slapen. Het helpt om de nachtmodus in te schakelen, waardoor het blauwe licht in ieder geval wordt omgeruild met warmer licht. Toch zijn je hersenen nog steeds continue actief ondanks het warmere licht en is het dus beter om je telefoon helemaal weg te leggen voordat je gaat slapen. Het liefst een uur tot een half uur.

Sfeer in de slaapkamer

Het helpt om een rustige sfeer in je kamer te creëren met koele kleuren. De koele kleuren helpen je om rustiger te worden. Denk bijvoorbeeld aan wit, blauw of grijs. Hiernaast kun je de slaapkamer wel leuker maken en sfeer toevoegen door middel van verlichting. Gebruik bijvoorbeeld een lichtschakelaar van Gira, waarmee je het licht in je slaapkamer kunt dimmen. Zo kun je afbouwen met de lichtintensiteit als je in bed licht, zodat je ogen kunnen wennen en je vanzelf moe wordt.

Goede gezondheid

Een goede gezondheid zal zorgen voor een goede nachtrust, let maar op. Dit houdt in dat je voldoende beweging krijgt, minimaal 30 minuten per dag en dat je hiernaast gezond eet. Op deze manier maak je ook je hoofd leeg en lig je niet in bed te piekeren. Vermijd ook zware maaltijden voordat je gaat slapen en producten met cafeïne.